tirsdag den 3. august 2010

Gruppepres

Jeg har netop været udsat for gruppepres. Og ikke af den vattede slags, hvor de store i skolegården prøver at lokke en til at ryge en smøg eller æde en regnorm. Nej, her er tale om en virkelig grov og hård form for gruppepres. Jeg har været i mødregruppe for 2. gang i dag, og jeg skal da lige love for at niveauet er blevet lagt. Første møde bestod af - og jeg citerer med værtindens egne ord - "en let brunch". Javel, ja - en let brunch bestående af følgende: græsk youghurt med ahornsirup, mundrette kiwi- og bananstykker og müsli på toppen, hjemmebagte!!! grov!!!boller med alverdens pålæg, hjemmelavet hyldeblomstsaft og naturligvis masser af friske frugter lige til at hapse. Jeg tænker ved mig selv, at hun måske er bange for ikke at gøre det godt nok og derfor har været lige lovlig over-the-top-super-mom, og at det nok bare lige er første gang, at der bliver gjort så stort et nummer ud af et møde mødre imellem. Men men men... jeg tog fejl! I dag dukker jeg træt, udkørt og ikke-spor-udhvilet op til møde med mødrene, og hvad skuer mit øje? Endnu et gigantisk arrangement af alverdens sunde (og sikkert også økologiske) vidundere samlet på et og samme sted. Jeg udbryder noget i stil med: "Hold da op! Så er niveauet da godt nok lagt", hvortil værtinden (aka superwoman) svarer: "Ej, det er da bare en frugtsmoothie og hjemmebagte grovboller - det er da ikke noget særligt." Og det er her - i dette øjeblik - at jeg mærker presset. Et uundgåeligt gruppepres har lagt sig ned over mine skuldre. Jeg panikker naturligvis med det samme - tænk, når det bliver min tur til at holde møde. Hvad mon de andre mødre ikke tænker om mig, når de træder ind ad døren til et syn af tomme colaflasker, lyst toastbrød og pålægschokolade i lange baner?
Der er kun en ting at gøre - get rid of all evidence!
Hurtigt hjemme efter mødet, sidder jeg nu her bag skærmen og forsøger at skjule alle beviser. Inden længe er cola og hvidt toastbrød godt gemt nede i min mave - der finder de det aldrig!
For første gang i mit liv må jeg erkende, at jeg er bukket under for gruppepres - og lige i dette tilfælde smager det sgu skønt!

4 kommentarer:

  1. Jeg elsker allerede din blog! SÅ rart at få lidt Stine Kold ind i sin hverdag igen:) Glæder mig til at høre om første gang, de skal hjem til dig, hvor der forhåbentlig bliver serveret cola og Oreos:)

    SvarSlet
  2. Hahaha! Skønt! Det ville rent faktisk være fedt hvis du sked på deres fine fornemmelser og 'under-gjorde' det. Altså en halvanden liter cola til hver (den billige slags), et stykke hvidt toastbrød med tandsmør (også et til hver) og Mariekiks ad libitum.

    SvarSlet
  3. Hej Stine og velkommen til blogland :) tak fordi du har valgt at følge min blog, jeg følger gerne din også! Hilsen Maria

    SvarSlet
  4. Janni: Det er ikke en helt tosset ide med de Oreos. MUMS :)
    Pernille: Kunne godt være jeg skulle overveje at gå all in på den usunde kost, når jeg får besøg af mødrene. Egentlig længe siden jeg har fået Mariekiks - sidder her og får helt lyst til en enkelt eller to ;)
    Maria: Tak skal du have. Glæder mig til at følge mere med i din blog!

    SvarSlet